کانکس درمانگاه

 

کانکس درمانگاه چیست؟

کانکس درمانگاه توانست به سرعت جایگاه خاصی در مناطق محروم و در نقاط دور افتاده و صعب العبور و یا در پروژه های بزرگ در خارج از شهر و در مناطق عشایرنشین که افراد هر فصل منطقه زندگی خود را تغییر می دهند پیدا کند و نیاز بسیاری از افراد را برطرف نماید. تجهیزات اولیه و نیمه پزشکی به سادگی در کانکس قابل نصب و بهره برداری می باشند بنابراین درمانگاه کانکسی بهترین ایده جهت راه اندازی بیمارستان های صحرایی برای ارائه خدمات پزشکی در مواقع ضروری است و علاوه بر آن در اردوهای جهادی به کار گرفته می شود. بدین خاطر کانکس درمانگاه فروش بسیار بالایی دارد و اغلب افرادی که در شوراهای محلی روستا حضور دارند جهت داشتن درمانگاه مجهز علاقمند به خرید کانکس های درمانگاهی هستند.

 

کانکس درمانگاه

کانکس درمانگاه کانکس پیش ساخته ای است که وظیفه امدادرسانی و ارائه خدمات درمانی یا خدمات مشاوره ای یا ایستگاه اهدای خون را دارد و گاهی اوقات به آن کیوسک امدادی می گویند که دارای دو نوع کلی ثابت و چرخدار است . معمولا بیمارستان ها و درمانگاه ها و سازمان اورژانس و خدمات جاده ای از این نوع کانکس ها خریداری می کنند.

 

کانکس درمانی چگونه ساخته می شود؟

درمانگاه کانکس مستحکم است و بر روی صفحه های مخصوصی که در محل استقرار نصب می شوند قابل نصب می باشد. اغلب کانکس های درمانگاهی در کارخانه ها ساخته می شود و سپس با کامیون به محل نصب منتقل می شوند، البته در شرایط خاص تیم متخصص به محل رفته و ساخت کانکس را در محل انجام می دهد و به صورت یک طبقه تا سه طبقه قابل ساخت است که معمولا برای سهولت در نظافت به صورت همکف و با کف سرامیک ساخته می شود.

قابلیت جابجایی دارد تا در شرایط اضطراری که امکان جابجایی بیمار وجود ندارد کانکس به محل بیمار انتقال یابد. وجود چنین قابلیتی سبب خرید کانکس های درمانگاهی شده است.

 

کانکس درمانگاه شامل چند بخش است؟

اتاق ویزیت

سالن انتظار

سالن تزریقات

اتاق مدیریت

اتاق استراحت

اتاق پزشک

 

انواع کانکس درمانگاه

همانطور که در بالا اشاره شد کانکس درمانگاه دو نوع ثابت و چرخدار دارد که به عنوان امداد رسانی ، داروخانه ، بهیاری ، خدمات جاده ای و … مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به صورت جداگانه تشریح خواهیم کرد.

 

کانکس درمانگاه ثابت

این نوع کانکس زمانی که قرار است یک درمانگاه یا بیمارستان در شهرهای کوچک و کم جمعیت یا روستاها بازسازی شود و برای مدتی توان ارائه خدمات به مراجعین و پذیرش بیماران را به علت انجام عملیات بازسازی ندارد کاربرد دارد و در این حالت معمولا ابعاد سازه بزرگ و دارای سه بخش اصلی پذیرش، اتاق تزریقات و اتاق پزشک است که دارای بخش های فرعی، مانند رختکن، اتاق پرستار یا پزشک کشیک و سرویس بهداشتی نیز است. از مثال های دیگر کانکس درمانگاه به پایگاه های ارائه خدمات مشاوره خانواده و روانپزشکی ، که در نقاط مختلف شهر نصب می شود می توان اشاره کرد.

 

کانکس درمانگاه چرخدار

 این نوع سازه دارای محورهای چرخ دار است که توسط یک خودرو کشنده حمل می شود و می تواند همزمان به چند محله خدمات رسانی کند. از این نوع سازه برای طرح های موقت و امدادهای ضروری در مواقع وقوع زلزله یا شیوع یک بیماری واگیردار خطرناک که باید خدمات خیلی سریع به بیماران برسد و برای تزریق واکسن به تمامی اهالی یک منطقه استفاده می شود و گاهی بجای انتقال مجروح به درمانگاه بهتر است درمانگاه به محل انتقال یابد. تا بتواند در مدت زمان کمتری بیماران بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد.

 

ابعاد کانکس درمانگاه

از نظر ابعاد کانکس درمانگاه ثابت بسیار بزرگتر و مجهز تر از نوع کانکس چرخدار درمانگاه است. چرا که محدودیتی در ابعاد برای تولید آن وجود ندارد. حتی می توان دائما ابعاد آن را گسترش و بخش های دیگری را به آن افزود. اما نوع چرخدار به دلیل وجود محدودیت هایی در هنگام حمل و جابجایی و برای اینکه بتواند به همراه خودروی کشنده در جاده ها و خیابان ها تردد کند. می بایست دارای ابعاد استاندارد از نظر حمل و نقل جاده ای باشد.

از نظر تجهیزات نیز به همین ترتیب است. و نوع ثابت دارای تجهیزات و بخش های متفاوتی است. و بعضی مواقع دارای داروخانه و حتی یک اتاق تمیز برای استفاده به عنوان اتاق عمل سرپایی نیز می باشد. اما در نوع چرخدار شرایط متفاوت است و فقط ابزار ها و تجهیزات اولیه و خیلی ضروری در آن قرار می گیرد. و یک بخش کوچک نیز به عنوان داروخانه در آن گنجانده می شود. که مقداری داروهای حیاتی در آن قرار می دهند و یک تخت مخصوص پانسمان و تزریقات درون آن قرار دارد.

 

کانکس درمانگاه

 

مشخصات فنی

  • مصالح قالب در ساخت بخصوص برای نوع چرخدار کانکس درمانگاه ساندویچ پانل می باشد. اما در نوع ثابت امکان دارد از نوع مصالح خاص یا دیگری در تولید آن استفاده شود.
  • برای نوع چرخدار باید شاسی از نوع تیرآهن و پروفیل ها برای اسکلت از آهن آلات سنگین با ضخامت 2 میلیمتر می باشد. که با جوش ممتد به یکدیگر متصل شوند. تا در هنگام جابجایی سازه دچار تخریب یا پیچیدگی نگردد.
  • در ساخت این نوع سازه هم در نوع ثابت و هم نوع چرخدار باید به نکات بهداشتی بیش از پیش توجه شود. و راه های نفوذ آلودگی و میکروبها را به درون سازه بست.
  • برای کف سازه در حالت ثابت از سرامیک بهتر است استفاده شود. تا بتوان به راحتی با مواد ضدعفونی کننده کف آن را شستشو کرد.
  • اما در نوع چرخدار نمی توان از سرامیک استفاده کرد. زیرا در هنگام جابجایی های زیاد امکان دارد سرامیک ها شل شود. و از جای خود خارج شود. در این حالت بهتر است از ورق آلومینیومی با ضخامت بالا استفاده شود. تا هم بخوبی بتوان آن را نظافت و مورد شستشو قرار داد.

 

مزایای کانکس درمانگاه:

 

 مقاومت بالا در برابر زلزله:

در حقیقت مقاومت هر سازه در برابر زلزله با وزن آن رابطه معکوس دارد یعنی هرچه سازه سبک تر، تخریب، تلفات جانی و ضررهای مالی کمتر است. البته جهت جلوگیری از آسیب به وسایل پزشکی باید آنها به صورت ثابت در کانکس قرار بگیرند.

 قابلیت ترمیم و بازسازی:

به دلیل استفاده از مصالح سبک، در صورت خرابی به سهولت و با کمترین هزینه و در مدت زمان اندک قابل ترمیم و بازسازی هستند به گونه ای که سایر سازه ها چنین قابلیتی ندارند.

قابلیت جابجایی کانکس درمانگاه:

بزرگترین مزیت کانکس درمانگاه قابلیت تحرک و جابجایی آن است و در مناطق صعب العبور که امکان عبور تجهیزات و مصالح ساخت و ساز مشکل است کانکس درمانگاهی بهترین انتخاب جهت داشتن امکانات اولیه درمانی است.

آماده سازی سریع:

به راحتی در مدت زمان اندک سازه آماده استفاده است و حتی بعضا می توان سازه را در محل نصب ساخت.

عایق حرارتی و آب:

کانکس ها چون اغلب از ساندویچ پانل که از فوم پلی یورتان است ساخته می شوند در برابر اتلاف انرژی عایق بسیار خوبی هستند و از طرفی سبب صرفه جویی در مصرف انرژی هم می شوند و علاوه بر آن می توان جهت تامین برق و آب گرم از انواع سلول های خورشیدی استفاده کرد.

سهولت در ذخیره سازی:

سهولت در ذخیره سازی و کاربرد فراوان کانکس ها از جمله جهت درمانگاه بسیار تولید شده و در انبارها ذخیره می شوند.

 

 

در چه مواردی از کانکس درمانگاه استفاده می شود؟

اصولا در شرایط بحرانی مانند سیل ، زلزله و غیره حضور خدمات درمانی در ساعات اولیه بسیار حائز اهمیت است از این رو سریع ترین روش جهت ارائه خدمات درمانی کانکس درمانگاه است.

در شرایط خاص که افراد منطقه نیاز به واکسیناسیون داشته باشند تیم اجرایی در محل از کانکس درمانی استفاده می کنند.

در مناطق محروم که امکانات جهت ساخت درمانگاه وجود ندارد و یا بودجه کافی به آن تعلق نمی گیرد از این رو از کانکس استفاده می شود.

در گذشته در جبهه های جنگ از این نوع کانکس ها بسیار استفاده شده است، چرا که سبک هستند و در حین حرکت می توانستند به بیماران خدمات درمانی ارائه کنند.

در کوهستان ها اغلب از این نوع کانکس ها جهت ارائه خدمات درمانی استفاده می شود.

از دیگر مواقع ضروری به کانکس اضطراری مستقر در جاده ها می توان اشاره نمود که کاربرد آنها امدادی و خدمات پزشکی می باشد.

معمولا در هنگام رخ دادن حوادثی مانند تصادفات در جاده های بین شهری که فاصله زیادی تا بیمارستان ها و درمانگاه ها دارند

بخصوص در مواقع پر سفر سال مانند ایام تعطیلات عید نوروز و موارد مشابه آن تعدادی از این نوع کیوسک ها را به مانند یک درمانگاه کوچک

با تجهیزات پانسمان و امداد رسانی برای احیای جان آسیب دیدگان در فواصل مختلفی از راه ها نصب می کنند.

در این سازه ها همواره پرستار و پزشک کشیش وجود دارد

و یک آمبولانس نیز برای انتقال مجروح از محل حادثه به آن و یا از آنجا به بیمارستان مرکزی در اختیار آنها قرار می دهند.

لطفا امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *