ساخت خانه پیش ساخته و کانکس به دلیل کمتر بودن هزینه ساخت نسبت به ساخت ساختمان های متداول و سرعت ساخت محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. اگر به دنبال خرید و استقرار چنین خانه‌ای در زمین خود هستید ممکن است برای شما سوال باشد که چه تفاوتی بین خانه پیش ساخته و کانکس وجود دارد؟

خانه پیش ساخته چیست؟

به خانه ‌هایی که تمام اجزای آن با ابعاد استاندارد و قابلیت نصب آسان در محیط کارخانه ساخته شده و برای نصب به محل استقرار منتقل می‌شود، خانه پیش ساخته گفته می‌شود. خانه‌ های ماژولار، سازه‌های فلزی و خانه‌های قابل حمل و جابجایی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

در هنگام خرید خانه پیش ساخته باید به نکاتی توجه داشته باشید زیرا خانه پیش ساخته بر اساس نوع کاربری و شرایط آب و هوایی مکانی که از آن ها استفاده میشود از متریالهای مختلفی ساخته می شوند. علاوه بر تفاوت ظاهری برای شرایط جغرافیایی متفاوتی طراحی و آماده میشوند. قبل از خرید خانه پیش ساخته باید مزایا و معایب انواع خانه های پیش ساخته ای که وجود دارد را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم درستی با توجه به نیازتان بگیرید.

نوعی خانه پیش ساخته

مزایای خانه‌های پیش‌ساخته

خانه های پیش ساخته مزایای بسیاری دارند که در پایین توضیح بیشتری درباره آن میدهیم

آماده سازی سریع

اجزای خانه پیش ساخته از کنارهم قرار دادن بخش های کوچکتری تولید شده اند که پیش تر در کارخانه ساخت و تولید شده اند . در اکثر موارد مدت زمانی که سازه آماده میشود به روند انتقال آن به محل اجرا و در نهایت مونتاژ آن بستگی دارد.

بهینه بودن در مصرف انرژی

با خرید خانه پیش ساخته شما میتوانید در مصرف انرژی و هزینه های خود صرفه جویی کنید زیرا در ساخت کانکس خانه پیش ساخته از پنجره های دو جداره از عایق هایی که از هدر رفت سرما و گرما جلوگیری میکنند استفاده میشود.

ما آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم برای مشاره رایگان با ما تماس بگیرید

کاهش هزینه ساخت

با وجود این خانه ها که هزینه اجرایی آن ها ممکن است از ساخت خانه نیز بیشتر شود. اما در اکثر موارد خرید این نوع خانه میتواند مقدار زیادی از هزینه های خانه دار شدن را کاهش دهد . انتخاب خانه پیش ساخته باعث حذف مقدار زیادی از هزینه های مربوط به خرید حمل و نقل مصالح و همچنین عملیات بنایی می شود.

مقاومت بالا در برابر زلزله و آب‌گرفتگی

یکی از ویژگی‌های مثبت خانه‌های پیش‌ساخته ضد زلزله بود آن  است. این خانه‌ها به دلیل وزن کمتر و همچنین عدم استفاده از مصالح معمول، مقاومت بسیار بیشتری نسبت به زلزله دارند. علاوه بر این ، خانه‌های پیش‌ساخته به خصوص انواع فلزی و بتنی آن نسبت به رطوبت نیز مقاومت بالایی دارند و در آب‌گرفتگی تخریب نمی‌شوند.

معایب خانه‌های پیش‌ساخته

· محدودیت طبقات

· محدودیت در شکل سازه

· کاهش قیمت در هنگام فروش

· نیاز به نیروی متخصص در اجرا

خانه پیش ساخته دو طبقه

 

کانکس با خانه پیش‌ ساخته چه تفاوتی دارد؟

از نظر فنی کانکس‌ها نیز نوعی خانه پیش ساخته هستند، چرا که در کارخانه ساخت و طراحی شده و در محل مورد نظر نصب و مونتاژ می‌شوند. با این حال تفاوت ‌هایی نیز بین آنها وجود دارد که در این مقاله به آن میپردازیم.

تفاوت در نوع سازه

در واقع کانکس ها در دسته بندی خانه های پیش ساخته قرار میگیرند . اما باید بدانیم که این نوع سازه ها از نظر نوع سازه به دو دسته تقسیم میشوند.

خانه‌ های ماژولار

خانه‌ هایی که تمام قطعات آن در کارخانه تولید شده و در محل مورد نظر نصب می‌ شوند.

سازه های ماژولار نیز به عنوان زیرشاخه دیگری از ساختمان های پیش ساخته ، ابنیه ای هستند که در آن ها زیرساخت های مذکور از بدو ساخت و همزمان با تولید پنل های اولیه در دل آن ها کار گذاشته شده و تنها کاری که در سایت روی آن ها انجام می پذیرد. اتصال آن ها به دیگریست .

کانکس یا کاروان

کانکس ‌ها سازه ‌هایی یکپارچه هستند که به طور کامل در کارخانه تولید می‌شوند و سپس به صورت یکجا برای نصب در محل مورد نظر فرستاده می‌شوند.

تفاوت در جنس به کار رفته در ساخت

در ساخت خانه پیش ساخته تنوع بسیار زیادی در مواد به کار رفته برای ساخت وجود دارد . انواع مختلف آن به صورت :

  • بتنی
  • پپی وی سی و یو پی وی سی
  • LSF (ورق‌های نازک از جنس فولاد)
  • چوبی
  • ساندویچ پانل

کاربرد متفاوت خانه های پیش ساخته

خانه‌ های پیش ساخته همانگونه که از نام آن پیداست برای کاربرد مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که تنها یکی از کاربردهای کانکس استفاده مسکونی از آن است و کانکس ها در موارد مختلفی مانند کانکس نگهبانی، برای راه ‌اندازی مقرون به صرفه یک کسب و کار مانند پرورش قارچ و یا به عنوان ماینینگ فارم، کانکس فروشگاهی، کانکس خدمات شهری و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند.

  • قابلیت جابجایی

از آنجا که کانکس ‌ها به صورت اجزای متصل شده به محل استقرار انتقال می‌یابند. به طور کلی جابجایی آنها بسیار راحت است. اما اسن نوع سازه مجموعه ‌ای از قطعات هستند که برای نصب و مونتاژ به محل مورد نظر منتقل می‌شوند، در نتیجه قابلیت جابجایی برای همه آنها وجود ندارد، مگر اینکه از ابتدا با قابلیت جابجایی تولید شوند. در این صورت هم جدا سازی و نصب مجدد اجزای آن نیازمند نیروی متخصص است و به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

  • وزن سازه

وزن سازه برای خانه ‌های پیش ساخته و کانکس ‌ها با توجه به جنس مواد به کار رفته در ساخت متفاوت خواهد بود. در ساخت کانکس‌ ها معمولا از موادی استفاده می‌شود که سازه نهایی سبک‌ تر خواهد بود. در صورتی که در خانه پیش ساخته اگر از بتن برای ساخت آن استفاده شود در پایان سازه نهایی سنگین تر است.

  • قیمت

در قیمت گذاری این سازه ها فاکتورهای زیادی دخیل هستند. اما کانکس از خانه پیش ساخته هزینه کمتری دارند و مقرون به صرفه تر هستند و هزینه استقار و نصب زیادی ندارند در صورتی که درساخت این نوع سازه نیاز به نیروی متخصص برای مونتاژ و نصب قطعات در محل وجود دارد

مدت زمان لازم برای ساخت و نصب خانه پیش ساخته

یکی از تفاوت های عمده کانکس با خانه‌ های پیش ساخته مدت زمانی است که برای طراحی و ساخت، تولید و همچنین نصب آن صرف می‌شود. کانکس ‌ها علاوه بر اینکه در مراحل ساخت روند سریع تری دارند، در مرحله نصب نیز چون سازه آماده است بسیار سریع در محل مورد نظر مستقر می‌شوند. این در حالی است که خانه‌ های پیش ساخته به خصوص با متریال بتن مدت زمان زیادی را برای انجام تست ‌های مرغوبیت، قالب ‌بندی بتن، ساخت مواد اولیه، خشک شدن و ترمیم‌ های احتمالی و… نیاز دارند.

لطفا امتیاز دهید page

15 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *