تفاوت کانکس و کانتینر

خیلی ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ممکن است تصور کنند که کانکس و کانتینر در واقع یک چیز بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.اما این تصور کاملاً اشتباه بوده و به همین دلیل در این مقاله به بررسی تفاوت کانکس و کانتینر و معرفی ویژگی ها و موارد کاربرد هریک از آنها پرداخته ایم.

کانکس چیست؟

کانکس به انگلیسی ( Conex Box ) به سازه پیش ساخته ای گفته میشود که دارای کاربردهای مختلفی است در فرآیند تولید کانکس به منظور طراحی ابعاد و امکانات آن به نوع کاربری آن کانکس دقت می شود. به دلیل توجه به نوع کاربری در فرآیند ساخت کانکس ها، تنوع در تولید کانکس ها بسیار زیاد است و از انواع گوناگونی برخوردار می باشند. کانکس های نگهبانی، کانکس های مورد استفاده برای سالن اجتماعات، کانکس های شهری و… نمونه هایی از کانکس های از پیش ساخته شده هستند که به دلیل نوع کاربری متفاوتی که نسبت به یکدیگر دارند از ویژگی ها و امکانات کاملاً منحصر به فرد و مخصوص به خود برخوردار هستند. 

تفاوت کانکس و کانتینر

کانتینر چیست ؟

کانتینر چیست : به انگلیسی ( container ) محفظه ای آهنی و مکعبی گفته می شود که که معمولاً توسط شرکت ها بزرگ و معتبر خارجی و به منظور حمل و نقل های دریایی ساخته و تولید می شود و محموله ها در آن چیده می شود . با وسایل نقلیه مختلف مانند کامیون، قطار، کشتی، هواپیما و غیره به مقصد مورد نظر حمل میشود یکی از اهداف و در واقع مهمترین ترین هدف از تولید کانتینر ساخت محفظه ای است که از نظر آب بندی کاملا ایزوله بوده تا کانتینر در کشتیرانی با آن کالا ها و محصولات مختلف را حمل و از کشوری به کشور دیگر انتقال داد.

در زمان تولید کانتینر ها باید دقت شود، که بدنه آنها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد تا در زمان تخلیه بار و یا اینکه اصابت کانتینر ها به یکدیگر هیچگونه آسیبی به آنها وارد نشود. معمولا کانتینر ها ساخت کشور روسیه ، ژاپن و آمریکا می باشند که برای حمل در کشتیرانی از آنها استفاده می شود.

عمر مفید کانتینر ها با توجه به یک سند بنام برگه سبز مشخص میشود که برگ سبز کانتینر در هنگام تولید آن صادر می گردد. بعد از اتمام دوران برگه سبز کانتینر دیگر کشتیرانی ها مجاز به حمل کالا با آن کانتینر نیستند چون ممکن است آب به درون آن نفوذ کرده و باعث خسارت دیدن محصولات درون آن شود.در این مرحله معمولا سازمان کشتی رانی این کانتینر هارا بصورت مزایده برای فروش می گزارد و کم کم کانتینر ها از درون شهر ها سر در می آورند.
استفاده کانتینر درون شهر به این دلیل است که بدنه خارجی آنها از ورق فولادی سنگین بوده و بهترین گزینه برای استفاده به عنوان انبار در درون یک توقفگاه و یا حتی تعویض روغنی ماشین آلات سنگین ، انبار مصالح ساختمانی پروژه ها و از این قبیل کاربری ها می باشد.

با تعریف کانتینر میتوان گفت که تفاوت کانکس و کانتینر چیست که در نحوه تولید و کاربرد آنها میباشد. همانطور که به برخی از تفاوت کانکس و کانتینر اشاره کردیم در این قسمت در رابطه با کانتینر و انواع آن نیز توضیحات مختصری خواهیم داد. کانتینر ها بخشی جدایی ناپذیر از صنعت، حمل و نقل و تجارت میباشند . استفاده از آنها باعث کاهش هزینه حمل و نقل همچنین سهولت و امنیت بالا در بارگیری می شود.

تفاوت کانکس و کانتینر

تفاوت کانکس و کانتینر چیست و چه کاربردی دارند

میتواند در موارد بسیاری از جمله مهمترین این تفاوت یعنی کاربرد آنها با یکدیگر باشد. یکی از تفاوت کانکس و کانتینر در این است که کانکس ها محلی برای سکونت هستند .که دارای قابلیت جابجایی نیز میباشند. برای مثال کانکس ویلایی و کانکس مسکونی به اصطلاح خانه های پیش ساخته بسیار مقاوم، سبک و با کیفیتی هستند. در واقع محلی مناسب برای اسکان افراد مورد استفاده قرار می گیرد .

امروزه کانکس ها با توجه به سلیقه و نیاز مشتری در طرح ها و ابعاد گوناگون تولید میگردد. اما کانتینرها کار حمل و نقل و جابجایی کالا ها را انجام میدهند . باعث سهولت در انجام حمل و نقل بین المللی شده اند. کانتینر هم دارای اشکال و انواع مختلفی میباشند . که با توجه به کاربردشان تفاوت دارند . برای درک بهتر تفاوت کانکس و کانتینر در ادامه به تعریف هر یک و کاربردشان میپردازیم.

بررسی تفاوت کانکس و کانتینر

1-فرق کانکس و کانتینر، این است که هدف از ساخت کانکس، استفاده از فضای داخلی آن توسط انسان و هدف از ساخت کانتیر حمل و نقل کالاها و محصولات از کشوری به کشور دیگر و از طریق راه های دریایی می باشد.

2- تفاوت کانکس و کانتینر در ابعاد آنها است. کانکس ها همانطور که گفته شد، کاربری های گوناگونی دارند و به همین دلیل ابعاد متفاوتی را نیز شامل می شوند در مقابل کانتینر ها تنها در 2 اندازه بیست فوت و چهل فوتی در دسترس می باشند.

3-تفاوت کانکس و کانتینر در متریال های به کار برده شده در بدنه خارجی آنها می باشد. به طوریکه که در طراحی و تولید بدنه کانتینرها تنها از ورقه های فولادی به ضخامت 2 میلیمتر استفاده شده است. ولی در بدنه کانکس ها متریال های بسیار متنوع و گوناگون به همراه عایق بندی به کار برده شده است. علاوه بر این از آنجایی که کانکس توسط انسان مورد استفاده قرار می گیرد دارای پنجره  و درب های نفر رو است، اما کانتینر ها به دلیل استفاده در حمل و نقل کالا ها فاقد هر گونه پنجره و درب های نفر رو است.

4-باید بگوییم که در کانتینر ها هیچگونه سیستم تهویه هوا وجود ندارد این در حالی است که در کانکس ها به دلیل نوع استفاده از آن توسط انسان، سیستم های تهویه و کولر تعبیه شده است تا توسط انسان مورد استفاده قرار گیرد.

انواع کانتینر

برای خرید کانکس و خرید کانتینر با توجه به تفاوت آن ها لازم به ذکر است که قیمت انواع کانتینر به دلیل وارداتی بودن . به قیمت ارز وابسته است.کانتینر ها متناسب با کاربردی که دارند دارای انواع مختلفی میباشند . نام آنها را در زیر برای شما شرح خواهیم داد و امیدواریم این مقاله مورد پسند شما کاربران گرامی واقع شده باشد:

  • کانتینر کالای خشک (نرمال)
  • یخچال دار (دارای سیستم خنک کننده)
  • عایق بندی شده
  • حرارتی
  • روباز
  • پهلو باز
  • رو و پهلو باز
  • مخزن دار
  • تهویه دار
  • تاشو
  • مخصوص حمل گاز فشرده

انواع کانکس

از دیگر تفاوت کانکس و کانتینر می توان به انواع آن اشاره کرد. كانكس به دو گروه ثابت و متحرک تقسیم می شود . هر کدام دارای مزایای متفاوتی می باشند. کانکس متحرک در شرایط بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت تک محور یا دو محور ساخته و تولید می شوند. این نوع کانکس متحرک جهت جابجایی و حمل آسان دارای چرخ می باشد .که معمولا در شرکت های راهسازی یا حفاری یا بطور کلی شرکت هایی که در طول خط کار می کنند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دیگر آن یعنی کانکس ثابت بخش عظیمی از خانه های پیش ساخته را به خود اختصاص داده که دارای انواع فراوانی میباشد و در بخش های مختلفی مانند شرکت های ساختمانی یا صنعتی از انواع کانکس  برای استقرار نیروها به طور موقت تا زمان اتمام پروژه قابل استفاده می باشد. امروزه کاربردهای دیگری از جمله کانکس اداری، کانکس کارگاهی، کانکس نگهبانی ، کانکس فروشگاهی ، نمایشگاهی، کانکس سرویس بهداشتی و غیره نیز به کانکس ها اضافه شده که علاوه بر رشد این صنعت و تعامل آن با شهروندان باعث بوجود آمدن دیگر تفاوت کانکس و کانتینر شده است.

در بحث تفاوت کانکس و کانتینر، آیا می توان آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار دارد؟

به طور کلی نمی توان به این سوال جواب مشخصی داد چرا که هم می شود و هم نمی شود. به طور مثال اگر قصد داشته باشید همان مقدار باری را که در کانتینر قرار می دهید را در کانکس بارگیری نمایید، بدون شک سازه تحمل چنین باری را نخواهد داشت و دفرمه می شود. حتی اگر بتوانید باری را در کانکس قرار دهید، به هیچ عنوان کشتیرانی در هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا از کانکس برای حمل و نقل های دریایی استفاده نمایید.

اما اگر بخواهید از کانتینر به عنوان محل سکونت و به جای کانکس استفاده نمایید، می توانید با ایجاد برش هایی به منظور ساخت درب و پنجره این اقدام را انجام دهید. البته برای این لازم است اقدام به برق کشی، عایق بندی و به طور کلی امکاناتی که برای سکونت مورد نیاز است و در اغلب کانکس ها وجود دارد، نمایید.

خلاصه مطلب


کانتینر به علت دارابودن بدنه و اسکلت بندی فولادی برای استفاده به عنوان انبار و جاهایی که سازه تحت مراقبت نیست. مانند حاشه جاده و یا انبار داخل یک توقفگاه گزینه مناسبی می باشد اما کانکس برای استفاده انسانی مانند کاربری های اداری و دفتر ، اسکان پرسنل یک پروژه ، کیوسک روزنامه فروشی ، دفاتر کارخانه جات گزینه مناسبتری نسبت به کانتینر می باشد

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *