ساندویچ پانل سقفی چیست؟


ساندویچ پنل سقفی یکی از انواع جدید پوشش برای سقف‌هاست که علاوه بر محکم‌بودن، به‌عنوان عایق حرارتی بسیار مناسبی هم می‌توان از آن‌ استفاده کرد. این پوشش در برابر شرایط آب‌وهوایی مقاومت بسیار خوبی دارد همچنین از عبور صدا هم جلوگیری می‌کند و عایق صوتی خوبی است.  اگر شما هم به دنبال یک پوشش مناسب برای سقف هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله ضمن آنکه توضیح می‌دهیم ساندویچ پانل سقفی چیست؟ به معرفی انواع، ابعاد و کاربردهای آن نیز پرداخته‌ایم. همچنین در این مقاله ساختار و مزایای آن را نیز بررسی کرده‌ایم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، ساندویچ پانل سقفی یک نوع سازه است که برای پوشش‌های سقف در فضای باز می‌توان از آن استفاده کرد. این سازه دارای سه‌لایه است که معمولاً لایه داخلی آن از پلی‌یورتان و پلی‌استایرن و لایه‌های بیرونی از ورقه فلزی باتوجه‌به کاربرد و شرایط محیطی موردنظر ساخته می‌شوند.

درواقع بهترین پوششی است که برای سقف می‌توان از آن استفاده کرد که هم عایق بسیار خوبی بوده و نصب آن‌ها هم نسبتاً راحت است. در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی ساندویچ پانل سقفی چیست باید بگوییم که ضخامت بسیار کمی دارند و سبکی این سازه‌ها باعث سنگین‌شدن سقف نمی‌شود و همچنین از عبور هرگونه رطوبت و نشتی بر اثر بارندگی جلوگیری می‌کند. همچنین پانل‌های سقفی در انواع مختلف طراحی می‌شود و در انواع طرح‌های مختلف و با رنگ‌بندی متنوع برای مشتری عرضه می‌شود که این مورد سبب می‌شود تا بتوانید بدون دغدغه رنگ مورد نظر را انتخاب کنید.

ساندویچ پانل سقفی

انواع ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی در انواع مختلفی تولید می‌شود تا بتوان آن را با فضاهای مختلف و کاربردهای متفاوت هماهنگ کرد. برای تولید هر نوع از این محصول ویژگی‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و علاوه‌بر اینکه طراحی لایه‌های داخلی و ضخامت آن‌ها با هم متفاوت است، کاربردهای مختلفی هم دارند. کاربر باتوجه‌به نیاز خود، می‌تواند مناسب‌ترین مدل آن را انتخاب کند.

به‌طورکلی انواع ساندویچ پانل سقفی یا از نظر اجزای تشکیل‌دهنده داخلی یا از نظر ورق بیرونی با هم فرق دارند. در ادامه دررابطه‌با اینکه انواع این سازه چیست، توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده داخلی که برای داخل پانل سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از پلیورتان ساخته شده است که می‌توان آن را برای تمام مکان‌ها و مراکز، ازجمله مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار داد. ویژگی‌های این مدل از پانل سقفی شامل عایق صدا، عایق حرارت، مقاومت بالا و وزن کم سبب شده است تا طرفداران بیشتری داشته باشد و به‌صورت گسترده‌تری در ساخت‌وساز ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر می‌خواهید بدانید ماده دیگر تشکیل‌دهنده اجزای ساندویچ پانل سقفی چیست، باید بگوییم پلی‌استایرن از مصالحی است که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص ضدرطوبت، عایق حرارت و وزن سبک آن باعث شده است تا به‌صورت گسترده در ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

همان‌طور که گفتیم انواع این سازه می‌تواند براساس جنس ورق بیرونی هم تفاوت داشته باشد؛ اینجاست که این سوال مطرح می‌شود ورق‌های مورد استفاده برای ساندویچ پانل سقفی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که یکی از بهترین ورق‌هایی که برای این سازه استفاده می‌شود، آلوزینک است که از دو ورق فولادی نازک تشکیل شده است و عایق حرارتی بسیار مناسبی است؛ علاوه بر آن، سبک است و قیمت مناسبی هم دارد.

ورق پرمصرف بعدی که طرفداران زیادی هم دارد ورق آلومینیوم است که از دولایه ورق آلومینیوم ساخته شده است و درحال حاضر تولید و استفاده آن روبه‌افزایش است و به محبوبیت زیادی دست‌ یافته است.

ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت آن شده است، قیمت بسیار مناسب و مقاومت زیاد آن است که دوام بسیار بالایی دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن سبک بودن است.  ورق گالوانیزه هم از جمله موادی است که برای لایه بیرونی ساندویچ پانل سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن روند افزایشی دارد و دلیل آن ظاهر بسیار زیبا، وزن بسیار پایین، قیمت مقرون‌به‌صرفه و مقاومت آن نسبت به عوامل بیرونی و خوردگی است.

ابعاد ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود که بسته به مارک و برند آن، این ابعاد متفاوت هستند و مصرف‌کننده می‌تواند براساس نیازهای خود، ابعاد مورد نیاز را تهیه کند. معمولاً طول آن براساس سفارش مشتری تعیین می‌شود و به‌طور معمول از دو متر شروع می‌شود و تا ۱۴ متر ادامه دارد. اغلب ساندویچ پانل سقفی با عرض بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر قابل خریداری است.  ضخامت هم بسته به نوع فوم آن متغیر است؛ ولی در بین مدل‌های مختلف موجود در بازار، می‌توان ضخامت بین ۳ تا ۱۲ سانتی‌متر را تهیه کرد. ضخامت ورق هم در تعیین ضخامت این سازه نقش مهمی دارد که معمولاً در هر طرف بین ۴ تا ۷ میلیمتر از این پوشش سقفی را ورق آن تشکیل می‌دهد.

ابعاد ساندویچ پانل سقفی

مزایای ساندویچ پانل سقفی کدام است؟

در این بخش از مطلب احتمالاً این سوال برای شما پیش می‌آید که مزایای ساندویچ پانل سقفی چیست که باید در جواب بگوییم مزایای زیادی دارد و همین مزایا سبب شده است تا روزبه‌روز به طرفداران این محصول اضافه شود. مهم‌ترین مزایای ساندویچ پانل سقفی را در ادامه نام می‌بریم.

  • اولین و مهم‌ترین مزیت ساندویچ پانل سقفی این است که اجرا و نصب آن آسان است و با سرعت بالایی انجام می‌شود
  • ازآنجایی‌که یکی از مهم‌ترین حوادثی که در مراکز تجاری یا حتی مسکونی اتفاق می‌افتد آتش‌سوزی است، عایق حرارتی بودن این پانل‌ها سبب می‌شود تا میزان حوادث به حد چشمگیری کاهش پیدا کند و همچنین از عبور سرما یا گرما از سقف جلوگیری می‌کند
  • ازآنجایی که سقف‌ها در معرض مستقیم برف و باران قرار دارند و ممکن است رطوبت را به سطوح زیرین منتقل کنند. پانل‌های سقفی کمک می‌کنند تا عایق رطوبتی ایجاد شده و ساختمان از این نظر مقاوم باشد
  • مورد بعدی این است که ساندویچ‌های پانل سقفی را به‌راحتی می‌توان تمیز کرد و حتی در هنگام تمیز کردن از مواد شوینده برای آن‌ها استفاده کرد و این از نظر بهداشتی مسئله بسیار مهمی تلقی می‌شود
  • و آخرین مزیتی که سبب پرطرفدار شدن این پانل‌ها شده، زیبایی بصری آن است که به ساختمان نمایی زیبا می‌بخشد

موارد استفاده از ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل سقفی را می‌توان برای سقف انواع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار داد و هر مکانی که نیاز به محافظت در برابر آب و رطوبت داشته باشد، به عنوان بهترین انتخاب درنظر گرفته می‌شود. این محصول را می‌توان برای سقف انواع ساختمان از جمله تجاری و صنعتی مثل سوله‌ها یا کارخانه‌ها مورد استفاده قرار داد. همچنین بهترین انتخاب برای سقف سردخانه‌ها یا گرم‌خانه‌هاست که بتواند از خروج حرارت یا برودت جلوگیری کند. ضمن اینکه برای سقف انبارها که باید حتماً دربرابر رطوبت محافظت شوند، بهترین گزینه‌ قابل استفاده است.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل سقفی کارایی بسیار مناسبی دارد و در انواع مختلفی تولید می‌شود که می‌توان آن را با نیازهای مصرف‌کننده هماهنگ کرد. امروزه استفاده از این پوشش به‌صورت روزافزون در حال افزایش است؛ زیرا علاوه‌بر زیبایی، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. ساندویچ‌های پانل سقفی باید کاملاً مهندسی شده طراحی، تولید و توسط افراد خبره و باتجربه نصب و اجرا شود.

در پاسخ به اینکه مهم‌ترین عامل محبوبیت ساندویچ پانل سقفی چیست باید بگوییم مقاومت آن در برابر آب، باران، برف، رطوبت و نور خورشید از مهم‌ترین عوامل محبوبیت آنها هستند که می‌توانند از اتلاف انرژی هم تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنند. در هنگام انتخاب آن مهم است که حتماً به شرایط آب‌وهوایی منطقه توجه شود تا ضخامت و نوع پانل سقفی باتوجه‌به آن انتخاب شود و مورد استفاده قرار بگیرد. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

لطفا امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 1 =