عایق ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یکی از بهترین مصالح برای ساخت سازه‌های بزرگ و کوچک است که تقریبا تمامی ویژگی‌های دیوارهای آجری و بتنی را شامل می‌شود؛ از همین رو کاربرد زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. اما سوال این جا است که ساندویچ پانل‌ها چگونه در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی و رطوبت مقاومت می‌کنند؟ چگونه بدون وجود مصالح ساختمانی معمول، در برابر ریزش باران و افتادن اجسام مختلف مقاوم هستند؟ آیا ورق‌های ساندویچ پانل به تنهایی در برابر شرایط مختلف مقاومت دارند؟

درست است که ورق‌های رویه ساندویچ پانل‌ها استحکام زیادی دارند؛ اما علت اصلی مقاومت آن‌ها در برابر ضربه و نفوذ رطوبت، وجود عایق ساندویچ پانل یا همان فوم‌های به کار رفته در میان ورق‌ها است. البته فوم‌های عایق این سازه‌ها هم از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. از همین رو قصد داریم در این مطلب از وبسایت کانکس راسا، ضمن آنکه توضیح دهیم عایق ساندویچ پانل چیست ؟ اطلاعات کاملی درباره انواع جنس عایق ساندویچ پانل نیز به شما ارائه دهیم.

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

سازه‌های از پیش ساخته شده ساندویچ پانل، ویژگی‌های مختلفی از جمله نصب سریع و هماهنگی آسان دارند و خیال افراد را از استحکام سازه خود راحت می‌کنند. اما کیفیت این مدل ساختمان‌ها، بستگی زیادی به نوع فوم به کار رفته در آنها دارد. فوم‌ ساندویچ پانل بین دو ورق کاملا مستحکم و محافظ قرار می‌گیرد و وزن سبکی دارد.

همچنین در عین حال که محافظ قوی در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف و رطوبت هستند، نرمی زیادی دارند. اما در حال حاضر عایق‌های ساندویچ پانل را از جنس‌های مختلفی تولید می‌کنند. هر کدام از آن‌ها خصوصیات خاصی دارند و برای کاربری مختلفی هم استفاده می‌شوند؛ از همین رو هر کدام را به همراه کاربرد و ویژگی‌های خاص آن‌ها معرفی می‌کنیم:

فوم عایق پلی یورتان

در پاسخ به این سوال که رایج‌ترین جنس استفاده شده در تولید عایق ساندویچ پانل چیست ؟ باید بگوییم که جنس‌ پلی یورتان از متداول‌ترینهاست. این فوم‌ها از ترکیب ایزوسیانات، پلیول و افزدونی‌های دیگر ساخته می‌شوند که کیفیت هرکدام از ترکیبات موجود در آنها تاثیر مستقیمی بر کیفیت کلی فوم عایق می‌گذارد.

پلی یورتان جزو قدیمی‌ترین مصالحی است که برای عایق‌سازی ساندویچ پانل وجود داشته است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد؛ اما برای دانستن مزایای مختلف فوم پلی یورتان، حتما موارد زیر را بررسی کنید:

  • مقاومت در برابر حرارت: فوم پلی یورتان مقاومت زیادی در برابر آتش دارد؛ البته درجه عایق‌بودن آن هم به ضریب انتقال حرارت آن بستگی دارد
  • حمل‌ونقل آسان: حل‌ونقل فوم‌های پلی یورتان به دلیل وزن سبک آن‌ها به‌آسانی انجام می‌شود؛ از همین رو سبک‌ترشدن وزن نهایی ساندویچ پانل را به‌دنبال دارد
  • جلوگیری از نفوذ حشرات: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم عایق ساندویچ پانل پلی یورتان، عدم نفوذ حشرات و موجودات ریز در بافت آن است. این موضوع اهمیت زیادی برای انتخاب عایق ساندویچ پانل دارد؛ چرا که علاوه‌بر ایجاد بیماری‌های مختلف برای انسان‌ها، ضرر اقتصادی هم وارد می‌کند
  • قابلیت شستشو: شما می‌توانید با خیال راحت سازه ساندویچ پانل را شستشو دهید و نگرانی خاصی بابت آسیب به فوم موجود در آن نداشته باشید
  • دوام و ماندگاری طولانی: ساندویچ پانل‌هایی که با فوم‌های پلی یورتان ساخته می‌شوند، ماندگاری و دوام زیادی دارند؛ از همین رو سال‌ها بدون آسیب خاصی به همان شکل اولیه باقی می‌ماند.

بررسی قیمت، انواع و سفارش کانکس ویلایی از طریق صفحه قیمت کانکس ویلایی
یا تماس با شماره 09121507347

فوم عایق پلی یورتان

فوم پشم شیشه

یکی دیگر از انواع فوم‌های موجود در ساندویچ پانل‌ها، پشم شیشه است. این فوم‌ها بین دو لایه فلزی مختلف مانند فولاد یا آلومینیوم و لایه مخصوص به پوشش پشم شیشه قرار می‌گیرند و مقاومت زیادی در برابر حرارت و آتش دارند.

این مدل از فوم جزو پرطرفدارترین عایق‌های ساندویچ پانل محسوب می‌شود؛ چرا که عایق مناسبی برای حرارت، صدا و گرما است و از هر جهت محیط عایقی را به‌وجود می‌آورد. فوم‌های پشم شیشه برای عایق‌بندی دیوار، سقف و کف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و وزن بسیار سبکی دارند. از طرفی این فوم، کاربردهای مختلفی در صنایع خودروسازی، پنل‌سازی، ساخت کانکس و ویلاهای از پیش ساخته شده دارد و ویژگی‌های مختلف آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • عایق قوی: مهمترین ویژگی این مدل از فوم، عایق بودن در برابر سرما، گرما و صوت است. بنابراین شما برای مکان‌هایی که نیاز به حرارت صوتی هست هم می‌توانید از آن استفاده کنید
  • انعطاف‌پذیری: پشم شیشه قابلیت انعطاف‌پذیری دارد و در شکل‌های مختلف نصب می‌شود؛ ازهمین‌رو برای معماری‌های جدید و مدرن هم کاربرد دارد
  • بازیافت پذیربودن: پشم شیشه قابلیت بازیافت دارد و میزان بسیار کمی از گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های مضر را تولید می‌کند؛ بنابراین آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند.

بیشتر بخوانید: مواد اولیه ساخت کانکس

فوم پشم سنگ

فوم پشم سنگ به‌عنوان پرمصرف‌ترین جنس‌های عایق ساندویچ پانل است و نظر افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. این فوم‌ها از سنگ‌های آذرین باقی‌مانده از فعالیت‌های آتش‌فشانی ساخته می‌شوند و ساختار کاملا الیافی شکل دارند؛ ازهمین‌رو عابق مناسبی برای صدا هستند و محیط آکوستیک را به‌وجود می‌آورند.

 همین ویژگی سبب می‌شود که برای ساخت سالن‌های کنفرانس، اتاق‌های تمرین صدا و استدیوها از این مدل استفاده شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های فوم پشم سنگ را معرفی می‌کنیم:

  • مقاومت حرارتی: یکی از ویژگی‌های مثبت پشم سنگ، پایداری حرارتی تا دمای 750 درجه سانتی گراد است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به سراغ این مدل می‌آیند
  • سازگار با محیط زیست: پشم سنگ، قابلیت بازیافت دارد و به همین دلیل، آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند
  • مقاومت دربرابر رشد حشرات: با وجود فوم‌های پشم سنگ، نگرانی شما بابت رشد آفات، باکتریها و قارچ‌ها از بین می‌رود

توجه داشته باشید که باید فوم‌های عایق پشم سنگ را با جنس بازالت تهیه کنید؛ چرا که ساختار بعضی از پشم سنگ‌ها از سرباره کوره‌های آهن و زرین‌های اشتعال‌آور است که اصلا در برابر آتش مقاوم نیستند.

فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن جزو زیباترین و خاص‌ترین مدل‌های عایق ساندویچ پانل است که در شکل و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود. این فوم، ماده سفید رنگی است که برای فضای باز و داخل ساختمان کاربرد دارد و برای استفاده‌های روزانه از سازه‌های پیش‌ساخته شده، گزینه مناسبی است.

همچنین نصب فوم پلی استایرن به راحتی انجام می‌شود و افراد برای تمیز کردن آن دچار مشکل نمی‌شوند؛ از همین رو در پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که فوم‌های پلی استایرن در دو نوع مختلف قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال تولید می‌شوند؛ اما درصورتی‌که پوشش‌دهی نسوز در اطراف پنل‌های دیواری و سقفی قرار بگیرد، مقاومت محدودی در حد 20 دقیقه را در برابر آتش به وجود می‌آورد و بعد از این مدت، ذوب می‌شود. اما برای آگاهی از خصوصیات دیگر آن، حتما موارد زیر را بررسی کنید:

  • عایق صدا و رطوبت: مهمترین ویژگی پلی استایرن، عایق‌بودن در برابر رطوبت و صدا است
  • سبک بودن: وزن سازه‌های پلی استایرن سبک است و همین موضوع هم باعث مقرون‌به‌صرفه‌بودن قیمت آن می‌شود
  • نصب و نگهداری آسان: شما می‌توانید ساندویچ پانل‌های این مدل را به‌راحتی تمیز و نگهداری کنید

فوم پلی استایرن

فوم ساندویچ پنل XPS

شاید برایتان سوال باشد که بادوام‌ترین جنس عایق ساندویچ پانل چیست ؟ پاسخ فوم‌های XPS است که در بین انواع عایق‌ها، جزو پر دوام‌ترین جنس‌ها محسوب می‌شوند و بعد از گذشت زمان تجزیه نمی‌شوند؛ به همین دلیل دلیل کاربردهای مختلفی دارند. ماده اصلی و اولیه ساخت این فوم‌ها، پلی استایرن اکسترود شده سلول بسته است و در بین دو لایه پوسته با جنس‌های ورق آهن گالوانیزه، فایبرگلاس، آلومینیوم، چوب و مواد دیگر قرار می‌گیرند.

عایق‌های XPS برای محصولات مختلف ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری کاربرد دارند و به آسانی هم نصب می‌شوند. ساختار این فوم‌ها بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است و برای قسمت‌های مختلف ساختمان و مراکز تجاری مناسب است. در ادامه ویژگی‌های مختلف آن را معرفی می‌کنیم:

  • انعطاف‌پذیر: فوم‌های XPS بسیار سبک است و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند
  • عایق رطوبت و دما: این جنس رطوبت را به خود جذب نمی‌کند و مقاومت زیادی در برابر آتش‌سوزی دارد
  • اقتصادی‌بودن: فوم‌های XPS نسبت به مدل‌های پلی استایرن هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد و بسیار ماندگار است
  • مقاوم در برابر فشار: در صورتی که فشار روی این مدل از فوم‌ها وارد شود، به‌راحتی شکسته نمی‌شوند و حالت اصلی خود را ازدست نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: نمای داخلی کانکس

کاربرد و مزایای فوم عایق ساندویچ پانل

در حالت کلی برای هر مکانی که نیاز به ساختمان‌های ازپیش ساخته‌شده موقتی باشد، فوم عایق ساندویچ پانل کاربرد دارد. از طرفی به دلیل ویژگی عایق‌بودن آن‌ها، حتی در سالن‌ها و مراکزی که نیاز به عایق صوتی هم وجود دارد، از این فوم‌ها استفاده می‌شود.

همچنین با وجود انواع مختلف جنس‌های فوم ساندویچ پانل، باز هم برای برخی از افراد این چالش وجود دارد که فوم‌های به‌کاررفته در بین ورق‌های ساندویچ پانل چه مزایای دارند و اصلا برای چه مواردی مناسب هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که تمامی فوم‌های ساندویچ پانلی، مزایای مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • فوم‌های ساندویچ پانل، به‌عنوان محافظ قوی در برابر عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت، فشا، دما و شرایط مختلف آب‌وهوایی هستند
  •  فرقی ندارد که شما چه نوع لایه‌ای را در اطراف آن‌ها قرار می‌دهید؛ چرا که در هر صورت قدرت چسبندگی آن‌ها روی تمامی سطوح زیاد است
  • ماندگاری فوم‌ها در دماهای مختلف، جزو مزایای ساندویچ پانل‌ها است؛ به‌طوری‌که در زمستان و تابستان، شرایط هوایی مناسبی را در محیط داخلی ایجاد می‌کنند
  • سبک وزن بودن و قابلیت مونتاژ آسان هم جزو موارد مهم درباره این فوم‌ها است

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که عایق ساندویچ پانل چیست و به بررسی انواع این عایق از نظر جنس، پرداختیم. با وجود انواع جنس‌های مختلف فوم عایق، اگر قصد ساخت سازه‌های از پیش ساخته شده را دارید، بهتر است که با ویژگی‌های هر کدام به‌طورکامل آشنا شوید و بر اساس شرایط محیطی خود، بهترین مدل را انتخاب کنید.

البته اگر دانش کافی در این زمینه ندارید و به‌دنبال شرکت اجراکننده انواع کانکس با بهترین فوم عایق هستید، می‌توانید به وبسایت کانکس راسا مراجعه کنید. مشاوران ما در کانکس راسا به شما در زمینه انتخاب جنس و مدل‌های مختلف این ساختمان‌ها کمک می‌کنند و متخصصان گروه اجرایی، شیک‌ترین کانکس‌ها را به شما تحویل می‌دهند.

لطفا امتیاز دهید post

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *