ساندویچ پانل

این روزها با توجه به گران قیمت‌شدن مصالح ساختمانی، افراد برای ساخت پروژه‌های عظیم، همواره به دنبال مصالح جایگزین برای سیمان، بتن و مصالح دیگر هستند. قطعا سازه‌های بسیار بزرگ ساختمانی و صنعتی برای آن که استحکام کافی داشته باشند، باید بسیار محکم ساخته شوند؛ بنابراین قطعا جایگزین مصالح بتنی، باید متریال کاملا قوی داشته باشد.

ساندوچی پانل‌ها یکی از بهترین مصالح برای ساخت قسمت‌های مختلف سازه‌های مختلف ساختمانی، تجاری و صنعتی هستند. در حال حاضر اگر به سقف یا حتی دیوارهای برخی از سازه‌های بزرگ مانند تالارهای تشریفات یا کانکس‌ها دقت کنید، ساندویچ پانل‌ها را مشاهده می‌کنید؛ اما اگر می‌خواهید با کاربردها و مزایای استفاده از ساندویچ پانل آشنا شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت کانکس راسا همراه ما باشید.

سازه ساندویچ پانل چیست؟

با این که شاید بارها این مدل سازه را از نزدیک دیده‌اید؛ اما بسیاری از افراد به دنبال این هستند که ساندویچ پانل چیست؟ در حالت کلی ساندویچ پانل نوعی سیستم محافظت کننده است که ساختمان را در برابر عوامل خارجی مختلف مانند سرما یا حرارت محافظت می‌کند. همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای اقتصادی‌شدن پایه‌های ساختمانی قدرتمند، ساندویچ پانل است که در سقف و حتی در دیواره‌ها هم کاربرد دارد.

ساختار ساندویچ پانل چگونه است؟

عایق‌سازی ساختمان بدون مصالح بتنی و معمول، شاید به نظر بسیاری از افراد کمی مبهم است؛ ازاین رو در این قسمت سوالات شما را درباره ساختار سازه ساندویچ پانل چیست پاسخ می‌دهیم.

ساندویچ پانل‌ها در مجموع از سه لایه مختلف تشکیل می‌شوند. دو لایه بیرونی آن از مواد فلزی ساخته می‌شود و در لایه میانی آن، پلیمر فوم‌شده و عایق‌شده قرار می‌گیرد. لایه عایق میان ساندویچ پانل‌ها از پشم سنگ، پشم شیشه، پلی یورتان و مواد دیگر ساخته می‌شود که در بین آن‌ها، پلی یورتان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

همچنین لایه‌هایی که در دو طرف قرار می‌گیرد هم باید بسیار محکم باشد؛ ازاین رو برای ساخت آن از ورق‌های فلزی مختلف مانند ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک و ورق آلومینیوم استفاده می‌شود. هر کدام از این ورق‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و برای کاربردهای مختلفی هم استفاده می‌شوند.

ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد

انواع ساندویچ پنل کدام است؟

قطعا نوع کاربری افراد از نصب ساندویچ پانل متفاوت است؛ از همین رو این سازه‌ها بر اساس کاربردهای آن‌ها، در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

ساندویچ پانل دیواری(نما)

یکی از انواع روکش‌های ساندویچ پانل، برای عایق‌سازی دیوارها تولید می‌شوند. این مدل از ساندویچ پانل، به جای مصالح ساختمانی آجر و سیمان قرار می‌گیرد و به همان اندازه از نفوذ حرارت و عوامل خارجی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به سبک وزن بودن این مدل، برای کانکس‌ها و سازه‌های قابل جابه‌جایی کاربرد زیادی دارد. اغلب افراد از ساندیچ پانل دیواری برای عایق‌سازی دیوارها و ایجاد نما استفاده می‌کنند و حتی برای دیوارهای داخلی هم گزینه مناسبی هستند. ساندویچ پنل را میتوان برای انواع کانکس ویلایی، کارگاهی، اداری، درمانگاهی، فروشگاهی و غیره استفاده کرد.

ساندویچ پانل سقف

نوع دیگر از این روکش‌ها، برای سقف کاربرد دارد. این مدل از ساندویچ پانل‌ها درگیری بیشتری با باران، برف یا باد دارند و به همین دلیل، وزن بیشتری نسبت به مدل نما دارند.

همچنین روی پشت بام ساختمان قرار می‌گیرند و جایگزین مناسبی برای سقف‌های بتنی هستند. برای نصب این مدل از ساندویچ پانل، از مواد ضد آب استفاده می‌شود. از طرفی با وجود این که ساندویچ پانل سقفی به صورت ترکیبی ساخته می‌شود، اما باز هم بر زیبایی آن تاثیر نمی‌گذارد.

 ساندویچ پانل سردخانه ای

برای برخی از مکان‌های خاص که نیاز به سرد نگه‌داشتن محیط است، ساندویچ پانل سردخانه‌ای کاربرد بیشتری دارد. شما با دانستن این که ساندویچ پانل چیست، می‌توانید محیط‌های سردخانه‌ای را همیشه با دمای پایین حفظ کنید.

 این پانل‌ها باعث ایجاد عایق بسیار قوی برای کنترل دمای اتاق های سرد یا فریزرها می‌شوند. همچنین ضخامت ورق‌های به کار رفته در آن بسیار ضخیم است و به همین دلیل، مقاومت مناسبی در برابر دمای بسیار پایین ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: مراحل ساخت کانکس

کاربرد ساندویچ پنل چیست؟

در حالت کلی هر زمان که شما نیاز به سازه‌ای بدون وجود مصالح سیمانی یا بتنی دارید، امکان استفاده از ساندویچ پانل برای شما وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید بدانید که ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد، موارد زیر به شما کمک می‌کنند:

در ساخت کارخانه ها و انبارها

یکی از مهمترین کاربردهای این سازه، در ساخت کارخانه‌ها یا انبارهای مختلف است. اغلب افراد دیوارهای خارجی و حتی سقف سازه‌های بسیار بزرگ را با استفاده از ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی پوشش می‌دهند.

 اجرای ان مدل از سازه‌ها نه تنها صرفه اقتصادی دارد؛ بلکه زیبایی ساختمان را هم افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل این که امکان بروز حوادث مختلف مانند آتش‌سوزی در کارخانه‌ها و انبارها بیشتر است، با کمک ساندویچ پانل می‌توانید عایق بیشتری ایجاد کنید و در نهایت مانع از آسیب بسیار جدی به تجهیزات و محیط کارخانه شوید.

ساختمان‌های بزرگ

قطعا برای ساخت ساختمان‌های عمومی بزرگ باید هزینه زیادی پرداخت کنید؛ در حالی که ساندویچ پانل‌ها هزینه کمتری برای نصب نیاز دارند. بر همین اساس مهمترین کاربرد این ورق‌ها، در موسسه‌ها، اتاق‌های انتظار، سالن‌های ورزشی، سالن‌های تئاتر، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و تالارهای تشریفات است.

ساخت خانه‌های مدولار

از دیگر کاربرد ساندویچ پانل، می‌توان به ساخت خانه‌های مدولار اشاره کرد. ممکن است که شما قصد اضافه کردن طبقه اضافی در بالای طبقه ساختمان خود داشته باشید؛ از همین رو می‌توانید با استفاده از پانل‌های ساندویچی، روی پشت بام خود واحد جدیدی اضافه کنید.

همچنین با توجه به این که جابه‌جایی این مدل از پانل‌ها هم به آسانی انجام می‌شود، به راحتی می‌توانید در هر زمان سازه را به مکان دیگر منتقل کنید.

پروژه‌های تصفیه

با توجه به این که در پروژه‌های حساس پزشکی، الکترونیکی و صنعتی، نیاز به محیط‌های عایق و عاری از هرگونه ناخالصی وجود دارد، ساندویچ پانل‌ها می‌توانند به شما در ساخت اتاقک‌های استریلیزه کمک کنند.

ساخت کانکس

قطعا یکی از مهمترین کاربردهای این مدل از پانل‌ها برای ساخت کانکس موقتی است. در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی که نیاز به نگهبانی یا اتاق کار و استراحت وجود دارد، می‌توانید به کمک ساندویچ پانل‌ها اتاق‌های موقتی را ایجاد کنید.

روش نصب ساندویچ پانل

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

قطعا نصب و خرید ساندویچ پانل هم هزینه بر است؛ از این رو برای برخی از افراد این سوال به وجود می‌آید که چرا باید از این مدل ورق‌ها استفاده کنیم؟ آیا ساندویچ پانل‌ها جایگزین مناسبی برای مصالح معمولی هستند؟ برای آن که از این موضوع مطمئن شوید، بهتر است برخی از مزایای استفاده از ساندویچ پانل را در ادامه مطالعه کنید:

  1. عایق حرارتی: زمانی که عایق حرارتی مناسبی در محیط وجود داشته باشد، میزان اتلاف انرژی هم کم می‌شود. همچنین این موضوع به مستحکم‌تر شدن ساختمان شما هم کمک می‌کند و مشکلات خاصی مانند کپک‌زدگی و رطوبت را هم کاهش می‌دهد
  2. مقرون‌به‌صرفه بودن : قطعا هزینه‌های شما در هنگام ساخت سازه‌های ساندویچ پانل، بسیار کمتر از حالت عادی است. همچنین شما می‌توانید در هر زمان، آن را جدا کنید و دوباره از آن استفاده کنید. همچنین به دلیل وزن سبک ساندویچ پانل‌ها، امکان حمل‌و‌نقل سازه هم آسان‌تر می‌شود
  3. مقاومت در برابر آتش و نشست آب و هوا: ساندویچ پانل‌ به دلیل ویژگی عایق بودن، برای جلوگیری از گسترش آتش در ساختمان جلوگیری می‌کند و مانع از رطوبت‌زدگی هم می‌شود. بنابراین حتی در محیط های بسیار مرطوب هم می‌توانید با خیال راحت این مدل را اجرا کنید
  4. مقاومت در برابر صدا: اگر می‌خواهید محیط عادی از سروصدا را ایجاد کنید، ساندویچ پانل‌ها گزینه مناسبی هستند. در ساختار این مصالح، از مواد عایق استفاده شده است و مانع از ایجاد صدای اضافی می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به صرف هزینه برای اکوستیک‌سازی محیط وجود ندارد
  5. زیبایی ساختمان: با توجه به این که طرح‌ها و مدل‌های مختلفی برای ساخت کانکس و ساختمان‌های بزرگ وجود دارد، به کمک ساندویچ پانل می‌توانید زیبایی نما و سقف ساختمان  را هم افزایش دهید

روش نصب ساندویچ پانل

در حالت کلی ساندویچ پانل‌ها بر خلاف سازه‌های معمولی، مراحل کمتری برای نصب نیاز دارند و این کار با استفاده از تجهیزات مکانیکی مختلف انجام می‌شود. البته نصب هر کدام از ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی با استفاده از روش‌های مخصوص به خود انجام می‌شود و به صورت یکسان نیست؛ اما برای تمامی مدل‌ها، مراحل خاصی مانند نصب زیرسازی فلزی، نصب ساندویچ پانل، نصب فلاشینگ و متعلقات دیگر و همچنین آب‌بندی پانل‌ها وجود دارد.

 البته برای اجرای صحیح روش نصب ساندویچ پانل، باید به دنبال متخصصان حرفه‌ای در این زمینه باشید؛ در غیر این صورت، امکان عایق‌بندی نادرست سازه و در نتیجه اتلاف انرژی وجود دارد. همچنین اگر نتوانید از ورق‌های باکیفیتی برای سقف یا دیوارها استفاده کنید، بعد از چند سال مجبور به تعویض یا بازسازی آن‌ها می‌شوید. بنابراین همزمان به کیفیت و تخصص اجرا توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

در حال حاضر یکی از سازه‌های جایگزین مصالح بتنی معمولی، ساندویچ پانل است؛ به دلیل ویژگی‌های خاص این مدل، در این مطلب توضیح دادیم که ساندویچ پانل چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود؛ اما اگر قصد اجرای این سازه‌ها را دارید، می‌توانید روی کمک متخصصان وبسایت کانکس راسا حساب کنید.

این گروه متخصص در زمینه تولید انواع کانکس و اجرای پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کند و سابقه درخشانی در این زمینه دارد؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که برای بررسی سابقه و خدمات این گروه، به وبساین کانکس راسا مراجعه کنید.

4.9/5 - (41 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *